Διάβασα αυτό το καταπληκτικό άρθρο για το μέλλον των σουπερμάρκετ και των τεχνολογικών αλλαγών και καινοτομιών. Διαβάστε το μία όλο πριν προχωρήσετε πιο κάτω. Δεν απέφυγα τον πειρασμό να σχολιάσω, επιλεγμένα αποσπάσματα. Αν και περιορίστικα στο να το προσεγγίσω χιουμοριστικά το όλο θέμα, ωστόσο είναι σοβαρό το ζήτημα. Αφήνω το σοβαρό σχολιασμό σε σας αγαπητοί μου αναγνώστες. Επίσης σας παρακαλώ προσέχτε το περιοδικό που δημοσιευτηκε αυτό. Ονομάζεται Επιστημονικό Μάρκετινγκ. Και μετά αναρωτιόμαστε γιατί πάει κατά διαόλου ο καπιταλισμός;
Τα σούπερ μάρκετ μετατράπηκαν σε υπερμάρκετ. Τεράστιες εκτάσεις, οι οποίες συχνά ξεπερνούν τα 10.000 τ.μ., χιλιόμετρα ραφιών και χιλιάδες είδη τροφίμων! Όμως, οι καλές τιμές και η πληθώρα αγαθών δεν είναι πλέον αρκετά. Οι καταναλωτές αναζητούν από το κατάστημα αγοράς τροφίμων τους νέες υπηρεσίες και όμορφη ατμόσφαιρα, που δημιουργείται με τη χρήση «σκηνικών». Το σούπερ μάρκετ χωρίς «σκηνογραφία» δε θα μπορέσει να επιζήσει στο προσεχές μέλλον.
Μάλιστα. Επομένως να φανταστώ ότι πια το άνεργο πλήθος των αποφοίτων της Καλών Τεχνών θα δουλεύει στην σκηνογραφία του s/m; Και μία ερώτηση: σαν παλιός καταστασιακός νομίζω ότι είστε λίγο πίσω: Τα s/m θα πρέπει να αφήσουνε την σκηνογραφία κατα μέρους και να ασχοληθούν με την δημιουργία καταστάσεων. Άμα θέλετε να είστε μπροστά... Με ένα μισθό της τάξης των 5.000 το μήνα σαν ειδικός στις "καταστάσεις" και σαν πρώην, νυν και αεί εμπορουπάλληλος θα σας κάνω κάτι καταστάσεις μούρλια...
Σκοπός των προαναφερθέντων σκηνικών ή αλλιώς τεχνολογικών καινοτομιών είναι η μετατροπή του βαρετού και συχνά καταναγκαστικού χρόνου παραμονής του πελάτη στο κατάστημα σε μια μοναδική και αξέχαστη εμπειρία για αυτόν!
Σκόπος, αγάπη μου, των σκηνικών θα πρέπει να είναι "η δημιουργία καινούριων επιθυμιών" και η "ενοποίηση τους σε ένα ανώτερο επίπεδο". Άμα με θέλετε στη δούλεψη σας.
Με την είσοδό σας στο «σούπερ μάρκετ του μέλλοντος» παρατηρείτε αμέσως την πρώτη αισθητή αλλαγή, η οποία βρίσκεται κάτω από τα πόδια σας.
Το πάτωμα του σούπερ μάρκετ έχει αλλάξει.
Γίνεται πλέον ψηφιακό, δίνοντας μια άλλη διάσταση και μια επιπλέον χρήση στη μέχρι πρότινος υποχρησιμοποίηση του πατώματος. Ενυδρείο για το «τμήμα ιχθυοπωλείου», γήπεδο ποδοσφαίρου για το «τμήμα βιντεοπαιχνίδια», το ψηφιακό πάτωμα είναι ικανό να εντοπίσει τα βήματα των πελατών.
Έλα ρε συ!!! Υποχρησιμοποιούμε τα πατώματα στο μαγαζί; Και πως κάνουμε τα ψώνια μας χρυσό μου; Πετώντας σαν λιβελούλες; Χωροπηδώντας σαν καγκουρό; Πηδώντας απο ράφι σε ράφι; Επειδή νιώθω άβολα που δεν εκμεταλλεύομαι σωστά το πάτωμα στο μαγαζί, απο δω και μπρος θα αρχισω να κάνω τα ψώνια μου στα τέσσερα. Θα αρχίσω να ζωγραφίζω. Θα κάνω και σεξ αμα λάχει εκεί με τις γατοτροφές και θα μαζέψω και την παρέα μου να παίξουμε κουτσό. Δεν θα μου βάλει κανείς τις φωνές έτσι δεν είναι; Και κάτι άλλο. Επειδή προφανώς ψωνίζουμε στο ταβάνι και έτσι δεν χρησιμοποιούμε το πάτωμα, κάτι για την υπερχρησιμοποιήση του ταβανιού δεν έχετε; Κάποια καινοτομία; Κάνα σκηνικό; Εγώ λέω να έχουμε κρεμάλες με καταναλωτές έτσι για να μην μας λένε και μας κατηγορουνε για καταναλωτισμό. Να πούμε βρε αδερφέ ότι έχουμε άποψη για τα ψώνια μας.
Στην είσοδο του καταστήματος σας περιμένει η δεύτερη τεχνολογική καινοτομία (τεχνολογία Business Intelligence), το ονομαζόμενο «έξυπνο καρότσι» (smart trolley), το οποίο είναι εξοπλισμένο με ένα είδος ηλεκτρονικού υπολογιστή (personal shopping assistant), ο οποίος διαθέτει μια οθόνη αφής.
Γενικώς τα πατώματα είναι μέσα στα μαγαζά. Επομένως αυτή είναι η πρώτη καινοτομία μιας και πριν πας στο πάτωμα, περνάς από την είσοδο. Γράφεις που γράφεις μαλακίες. Βάλτες στη σωστή σειρά. Εδώ έχω πολύ ορθολογιστές αναγνώστες και κολλάνε σε κάτι τέτοια.
Με το που εισάγετε τη μαγνητική κάρτα ο υπολογιστής σάς αναγνωρίζει αμέσως, σας καλωσορίζει και εμφανίζει τη λίστα αγορών σας (electronic shopping list), την οποία έχετε ετοιμάσει στο σπίτι σας και έχετε μεταφέρει στην κάρτα μέσω μιας σύνδεσης Internet.
Τι ακριβώς αναγνωρίζει ο υπολογιστής; Εμένα τον ίδιο; Ή την κάρτα που το χώσαμε; Ένα αυτό. Δύο: ποιό είναι το πρόβλημα σου να έχω τη λίστα με τα ψώνια σε χαρτί; Τραβάς κάνα ζόρι; (Ναι τραβάει, θα δείτε παρακάτω).
Εάν δεν έχετε προλάβει να αποθηκεύσετε τη λίστα σας, ο personal shopping assistant είναι ικανός να σας προτείνει μια εναλλακτική, βασισμένη στις προηγούμενες αγορές που είναι καταχωρισμένες στη μνήμη της κάρτας.
Έπειτα στην οθόνη του υπολογιστή σας εμφανίζεται το πλάνο του καταστήματος, το σύνολο των πόντων που έχετε συλλέξει μέχρι στιγμής στο πλαίσιο του προγράμματος πιστότητας του καταστήματος ή, ακόμα, σας ενημερώνει για τις τρέχουσες προσφορές πάνω στα αγαπημένα σας προϊόντα.
Στο σημείο αυτό θα πρέπει να αναφέρουμε ότι το «έξυπνο καρότσι» λειτουργεί με την τεχνολογία RFID.
Βασικά νομίζω ότι το καρότσι όσο έξυπνο ή χαζό είναι βασίζεται στην χρήση της τεχνολογίας του τροχού. Όλα τα άλλα είναι λεπτομέρειες. Επίσης το να λες το καρότσι "έξυπνο" εμένα με προσβάλλει, γιατί μέχρι τώρα το καρότσι μου, το χειρίζομαι εγώ ο ίδιος και άρα με θεωρείς χαζό.
Συνεπώς, αφού όλα τα προϊόντα είναι εξοπλισμένα με τα μικροτσίπ RFID (RFID tags), το «έξυπνο καρότσι» μπορεί να αναγνωρίζει κάθε προϊόν, κι έτσι, κάθε φορά που τοποθετείτε μέσα σε αυτό ένα αντικείμενο, εκείνο προσθέτει τη χρηματική του αξία στο σύνολο των αγορών σας και παράλληλα το αφαιρεί από την ηλεκτρονική λίστα αγορών. Επιπλέον, το smart trolley έχει την ικανότητα να σας δώσει επιπρόσθετες πληροφορίες για το κάθε προϊόν, όπως συστατικά, θρεπτική αξία ή ακόμα και συνταγές, εφόσον το ζητήσετε.
Βασικά εγώ θέλω να μου λέει σε κάθε προιόν, την κλεμμένη υπεραξία του, τα ποσοστά νεκρής και ζωντανής εργασίας του και ένα αναλυτικό κατάλογο με το πόσο κέρδος βγάζει απο το κάθε προιόν ο κάθε παράγοντας που διαμεσολαβεί για να φτάσει σε μένα. Γίνεται;
Παράλληλα, σε κεντρικά σημεία του καταστήματος οι γνωστές σε όλους χάρτινες αφίσες που παρουσιάζουν διάφορες προσφορές έχουν αντικατασταθεί από ηλεκτρονικές. Μέσα στο χώρο του σούπερ μάρκετ έχουν τοποθετηθεί διάφοροι αισθητήρες, οι οποίοι δίνουν τη δυνατότητα παρακολούθησης του κάθε πελάτη μέσω πάντα της τεχνολογίας RFID.
Πάντα μεσώ της τεχνολογίας a Re mayro FIDi θα σας φάει όλους...
Καθώς λοιπόν περνάτε με το καρότσι σας μπροστά από έναν τέτοιο αισθητήρα, ο οποίος βρίσκεται κοντά σε μία ηλεκτρονική αφίσα, εκείνος αναγνωρίζει το προφίλ σας, που είναι καταγεγραμμένο, όπως είδαμε παραπάνω, μέσα στη μαγνητική σας κάρτα, η οποία βρίσκεται τοποθετημένη μέσα στον ηλεκτρονικό υπολογιστή του «έξυπνου καροτσιού».
Αν το προφίλ του πελάτη είναι γένους θηλυκού, η ηλεκτρονική αφίσα θα προβάλλει μια προσφορά για κάποιο γυναικείο προϊόν.
Αν είναι γένους αρσενικού, θα προβάλλει αντίστοιχα ένα αντρικό προϊόν.
Αν σταματήσετε να την κοιτάζετε, εκείνη δεν σας εντοπίζει πια. Ακόμη πιο εντυπωσιακό, η «έξυπνη αφίσα» μπορεί να αντιληφθεί τη διάθεσή σας μέσω μιας αποκωδικοποίησης και ανάλυσης των γραμμών του προσώπου σας. Λυπημένος ή χαρούμενος, ξαφνιασμένος ή θυμωμένος, μη θεωρείτε αδύνατη την πιθανότητα κάποια μέρα να σας προτείνουν μια υπηρεσία ή ένα προϊόν ανάλογα με την ψυχολογική σας κατάσταση τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή.
Δηλαδή αν εγώ έχω μία ελαφριά κατατονία και είμαι θυμωμένος για την κατάσταση του εργατικού κινήματος αλλά ταυτόχρονα διακρίνομαι απο μια αισιοδοξία για τις απεριόριστες δυνάμεις της εργατικής τάξης θα μπορέσει να το διακρίνει; Και αν ναι τι θα μου προτείνει να αγοράσω; Την μπύρα του εργατικού κινήματος;
Εκτός όμως από τις «έξυπνες αφίσες», τα ίδια τα προϊόντα γίνονται επίσης έξυπνα με τη βοήθεια του ηλεκτρονικού μικροτσίπ (RFID tag), με το οποίο, όπως ήδη αναφέραμε, είναι εξοπλισμένα.
Έξυπνες αφίσες είναι μόνο της ΟΑΚΚΕ οπότε κομμένες οι μαλακίες. Αλλά αν πρέπει να πηγαίνω στο s/m όπου θα έχω να κάνω με "έξυπνα" και "εξοπλισμένα" προιόντα, απο δω και μπρος θα πηγαίνω σαν τον Βελουχιώτη. Με τα φυσεκλίκια μου και τα γκάνια μου μην μου στήσουνε καμιά ενέδρα τα καλαμάκια.
Με το που ο πελάτης διαλέγει ένα προϊόν, εκείνο δίνει την εντολή να μεταδοθεί στην κοντινότερη ηλεκτρονική οθόνη αφής (advertising display) ένα μικρό βίντεο, στη διάρκεια του οποίου γίνεται μια σύντομη παρουσίαση του προϊόντος. Για παράδειγμα, εάν ο πελάτης διαλέξει ένα DVD, το βιντεάκι θα παρουσιάσει το trailer της ταινίας καθώς και την τιμή του.
Και να λέτε και ευχαριστώ που θα μπαίνουνε σε τέτοιο κόπο οι εταιρείες, για να μην σας πω πάλι καλά που δεν θα μας πυροβολάνε κιόλας. Μεταξύ μας όμως είναι ανάγκη να γίνεται αυτό. Για να μην έχει κανένα περιθώριο να χωρέσει η πραγματικότητα ανάμεσα σε σας και στο εμπόρευμα θα πρέπει να το γεμίσουμε με διαφημίσεις. Για να μην ξεχνάτε γιατί αγοράζετε ένα προιόν.
Συνεχίζοντας την πλοήγηση στο σούπερ μάρκετ του μέλλοντος, στο «τμήμα οπωροκηπευτικών» συναντάμε ακόμη μία τεχνολογική καινοτομία.
Καλά μιλάμε η γκόμενα πρέπει να γράψει το επόμενο σενάριο του Σταρ Τρεκ...
Έπειτα από εντολή του πελάτη στην οθόνη της «έξυπνης ζυγαριάς» μπορούν να εμφανιστούν πληροφορίες όπως η θρεπτική αξία του προϊόντος, καθώς και ο τρόπος παραγωγής και συντήρησής του.
Πάλι καλά δηλαδή πουυ θα δίνουμε και εντολές. Συγγνώμη κιόλας. Αλλά τι καινούριο έχετε να μεις πείτε για την πατάτα;
Στο «τμήμα ένδυσης» η τεχνολογία Business Intelligence κάνει αισθητή την παρουσία της με την εμφάνιση του «έξυπνου δοκιμαστηρίου ρούχων» (smart dressing room).
Στο «τμήμα καλλυντικών» συναντάμε τον «έξυπνο καθρέφτη» (smart mirror) που είναι εξοπλισμένος με μια κάμερα και επιτρέπει στους καταναλωτές να δοκιμάσουν διάφορα είδη μεϊκάπ. Το πρώτο βήμα για να ξεκινήσει η διαδικασία είναι η τοποθέτησή σας στην κατάλληλη θέση, ώστε η κάμερα να μπορεί να φωτογραφίσει το πρόσωπό σας. Στη συνέχεια η φωτογραφία σας εμφανίζεται στον «έξυπνο καθρέφτη» κι εσείς μπορείτε να διαλέξετε μέσα από μια λίστα μακιγιάζ εκείνο που σας ταιριάζει καλύτερα. Αφού κάνετε την τελική σας επιλογή, μπορείτε να εκτυπώσετε τη φωτογραφία και παράλληλα να προσθέσετε τα προϊόντα που επιλέξατε στην ηλεκτρονική λίστα αγορών.
Μετά παίρνετε την φωτογραφία, την δείχνετε στον γκόμενο και άμα σας πει ότι δεν είστε όμορφη τον χωρίζετε να τα φτιάξετε με έναν έξυπνο καθρέφτη, που τουλάχιστον είναι ειλικρινής μαζί σας.
Ο υπάλληλος που βρίσκεται πίσω από το ταμείο είναι εκεί απλώς για να παραλάβει την κάρτα πληρωμής σας και να σας παραδώσει την απόδειξη αγορών.
Έλα ρε συ. Θα έχει και υπαλλήλους η μαλακία σου;;; Τι θα κάνουνε όμως άλλο δε μας λες... Δεν υπάρχει κάποια έξυπνη μηχανή τοποθέτησης εμπορευμάτων στο ράφι; Κάποιος έξυπνος αυτόματος κρεοπώλης; Τα καλά μας τα κρατάς μυστικό...
Έπειτα από το πέρας της διαδικασίας πληρωμής έχετε τη δυνατότητα να απενεργοποιήσετε τα μικροτσίπ (smart chips) των προϊόντων σας από την τεχνολογία RFID, περνώντας το καρότσι σας ανάμεσα από μια πύλη απενεργοποίησης (RFID De-Activator).
Πάλι καλά να λέτε που δεν μας διακτινίζουνε κιόλας...
Συνεπώς, τα έξυπνα προϊόντα σας μετατρέπονται ξανά σε απλά, κοινά προϊόντα, εξαλείφοντας τον κίνδυνο έμμεσης παρακολούθησής σας έξω από το χώρο του σούπερ μάρκετ.
Χαίρομαι που δεν θα είναι μόνιμη η εξυπνάδα στα προιόντα. Δεν μου αρέσει να τρώω νοήμονα όντα για πρωινό. Γίνεται όμως να φτιάξουμε ένα τέτοιο και για τους ανθρώπους; Να περνάμε την πύλη και να μην μπορεί να μας παρακολουθήσει κανείς;
Κατηγορία: Τέχνη και κουλτούρα
6 Comments:
Νεότερη ανάρτηση Παλαιότερη Ανάρτηση Αρχική σελίδα
"Μεταξύ μας όμως είναι ανάγκη να γίνεται αυτό. Για να μην έχει κανένα περιθώριο να χωρέσει η πραγματικότητα ανάμεσα σε σας και στο εμπόρευμα θα πρέπει να το γεμίσουμε με διαφημίσεις. Για να μην ξεχνάτε γιατί αγοράζετε ένα προιόν."
So true!
Γίνεται πλέον ψηφιακό, δίνοντας μια άλλη διάσταση και μια επιπλέον χρήση στη μέχρι πρότινος υποχρησιμοποίηση του πατώματος
Αυτό -από άποψη υλοποίησης υλικού/λογισμικού- έχει ενδιαφέρον (για προπτυχιακούς :Ρ). Κάπου είχα διαβάσει ότι ένα club στην NY έχει τέτοιο πάτωμα και όταν περπατάς (πάνω σε οθόνες δλδ) οι αισθητήρες μπορούν να σε αναγνωρίζουν μονοσήμαντα καθόλη τη διάρκεια που είσαι στο club. Έτσι π.χ. μπορείς να είσαι ο τύπος με τις εικονικές ροζ πατούσες και εγώ με τα πράσινα βρωμοπόδαρα. (και καλά το μέρος θα "φωτίζεται" από τους θαμώνες του)
Το paradigm που -μάταια- προσπαθεί να περιγράψει το άρθρο είναι αυτό του ubiquitous computing ή του ambient intelligence. Με λίγη σκέψη, μπορεί να γίνει αντιληπτό ότι εγκυμονούν κίνδυνοι τόσο στην ασφάλεια των (προσωπικών και μη) δεδομένων και την ιδιωτικότητα, όσο και με άλλες ενοχλήσεις τύπου ..."απανταχού spamming".
Η διαλεκτική του Κεφαλαίου (εννοώντας την αγοραλογία, που αναπαράγουν "σπουδαίοι" διδάκτορές) προσπαθεί να δώσει συγκεκριμένη κατεύθυνση στην τεχνολογία (εξ' ορισμού η τεχνολογία έχει συγκεκριμένες προοπτικές, αλλά λέμε τώρα): "Αφού το Internet -με τις κοινωνικές του διαστάσεις- είναι δύσκολο να ελεγχθεί, ας προνοήσουμε για το Internet of Things". Το μπαλάκι βέβαια πέφτει σε μας: από την πέτρα στις τζαμαρίες του θεάματος, μέχρι τη διαλεκτική και τα κινήματα για την ελευθερία των διαδικτύων (σ' όλους τους χώρους της ταξικής πάλης: από τα s/m, μέχρι τα ...αμφιθέατρα(;)).
ΥΓ. π.χ. σε ένα ubicomp περιβάλλον μπορούν μικρο-υπολογιστές να σώζουν ζωές και να κάνουν "αόρατα" τη ζωή μας ποιοτικότερη. Όμως μπρος στο κάλλος της personalized αφίσας τί είναι αυτό;
ΥΓ.2 Μόλις τελείωσα μαραθώνια εξεταστική -παίζει να λέω μαλακίες
πριν από σένα, μόνο για σένα!! :p
(ακόμη μια τυπική περίπτωση ανθρώπου με πίτουρα στο κεφάλι-πού πας κορίτσι μου πού πας...;;)
πάντα μα πάντα η τεχνολογία προσπαθεί να αντικαταστήσει τον ανθρώπινο παράγοντα για να αποφύγει τις αντιφάσεις του. Ειδικά στην εργασία.
Υπάρχουνε εκατομμύρια τέτοιες αποτυχημένες προσπάθειες.
Και μερικές εκατοντάδες πετυχημένες που μας έχουνε αλλάξει τα μπρίκια.
Αρσέν, για μένα είναι αυτο... αλλά δεν το λέω πιο έξω.
mr kite πολλα ζητάς, πρώτα η έξυπνη αφίσα...
φωνακλα
εγώ θέλω μπακάλικο φάση, το μπείκον να κρέμετε απο το ταβάνι, τα φασόλια σε σακί κλπ... το λάδι στο βαρέλι και τετοια...
Κατοχή φάση... you know, αυτή που έρχεται αλλα με καλύτερο περιτύλιγμα.