Μέσα στις "γιορτές" (για όποιον μπορεί να γιορτάζει) πέσανε πολλοί πυροβολισμοί. Το να μιλήσει κανείς για στρατηγική της έντασης μοιάζει πιθανά σε κάποιους υπερβολικό. Δεν ξέρω αν μπορεί κανείς να μιλήσει για άνεση για κάτι τέτοιο ακόμα, κυρίως επειδή τα παραδείγματα και οι αναπαραστάσεις αυτό που ιστορικά ονομάζεται στρατηγική της έντασης έχει να κάνει με την Ιταλία του '70 και άρα άλλα μεγέθη, άλλες συνθήκες, άλλες εποχές. Ωστόσο, εδώ καλούμαστε να δούμε την ελληνική περίπτωση επιτέλους ιστορικά...
Το σίγουρο είναι ένα. Με όλα αυτά τα σκοτεινά, αδιευκρίνιστα, περίεργα συμβάντα (πυροβολισμοί στο Περιστέρι, στον Προαστιακό, στην κλούβα των ΜΑΤ και τώρα στο υπουργείο Πολιτισμού), επιχειρείται ένα πράγμα καταρχήν η αναδόμηση του αισθήματος ασφαλείας (και του νταβατζή του που είναι φυσικά το κράτος) και η αναδόμηση του κύρους της ΕΛ.ΑΣ. Και τα δύο είχαν γίνει σκόνη από την εξέγερση του Δεκέμβρη. Και όχι τίποτα άλλο αλλά θα χρειαστούν πάρα πολύ αυτά στην εποχή κρίσης που έρχεται να κάτσει στο σβέρκο μας. Έχουμε μπροστά μας δύο τρόπους να τη βγάλουμε, ή με μπάτσους και lifestyle ή με αγώνες και διαδηλώσεις. Το παλιό καλό ερώτημα της συντρόφισσας Ρόζας: Σοσιαλισμός ή βαρβαρότητα.
Αυτό που θα επιχειρηθεί, αυτό που επιχειρείται ήδη είναι η ίδια διαδικασία που ξεκίνησε από το χτύπημα στους δίδυμους πύργους και ζήσαμε την ελληνική της εκδοχή με την 17Ν. Τα ίδια επιχειρήματα, τα ίδια λόγια, οι ίδιες λύσεις. Παρακάτω αντιγράφω κάποιο πολύ παλιο κείμενο από το Τραίνο στο οποίο συμμετείχα και αφορούν αυτές τις περιπτώσεις. Τα κείμενο είναι γραμμένο το 2002. Για όποιον θυμάται εκείνες τις εποχές, ήταν πολύ "δύσκολο" κείμενο.
Και για να το λήγω κάπως εδώ. Ένα είναι το "σκοτεινό και περίεργο" χτύπημα αυτών των ημερών: ΑΥΤΟ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΤΗΣ ΚΟΥΝΕΒΑ. Όλα τα υπόλοιπα "χτυπήματα" είναι πιο φωτεινά και από τον αυγουστιάτικο ήλιο στη Μακρόνησο. Είναι όλα του κράτους.
Το κείμενο έχει τίτλο Πρόγραμμα Σπουδών.
I. Παραγωγή και Επεξεργασία Ιδεολογίας (Υποχρεωτικό μάθημα Β’ Εξαμήνου)
Οι καιροί είναι δύσκολοι… και δεν θα μας χαριστούν…
Ο ψυχρός πόλεμος δεν έχει τελειώσει ακόμα, και μάλλον αργεί να τελειώσει. Η λογική που εγκαθιδρύθηκε πάνω στον πλανήτη αυτή την περίοδο, παραμένει. Καθαρή, διαυγής, δροσερή σαν τα λασπόνερα… Οι νικητές του ψυχρού πολέμου δεν ήταν τόσο οι επα, ή ο «ελεύθερος κόσμος» και ηττημένοι οι κομμουνιστές και ο «υπαρκτός σοσιαλισμός» τους. Αυτός ο οποίος νίκησε στον ψυχρό πόλεμο ήταν η διαίρεση του κόσμου σε καλό και κακό. Νίκησε ο μανιχαϊσμός, δηλ. η ιδεολογία. Το γνωστό εκείνο σύμπαν της αιώνιας πάλης του καλού και του κακού.
Στο σύμπαν του καλού και του κακού η ιδέα της επανάστασης και της αλλαγής αυτού του καρφωμένου κόσμου εξοστρακίζεται… Την στιγμή που εκβιαστικά τίθεται το ψυχροπολεμικό ερώτημα ή με τον «κομμουνισμό» ή με τον καπιταλισμό, τα κοινωνικά υποκείμενα εγκλωβίζονται. Εγκλωβίζονται πρώτα από όλα σε ένα τρόπο σκέψης. Εγκλωβίζονται σε μια πραγματικότητα όπου ο «κομμουνισμός» μάλλον δεν είναι καθόλου κομμουνισμός και όπου ο καπιταλισμός παραείναι καπιταλισμός. Εγκλωβίζονται στο «πραγματικό», στο εφικτό… Ικανοποιούνται με ψίχουλα… Την στιγμή που το ανέφικτο είναι ίσως η μόνη ανεκτή πατρίδα… Αποκλείστηκε το απελευθερωτικό πρόταγμα και μείναμε να γράφουμε ποιηματάκια για το Στάλιν… Γιατί αυτό ήταν το καλύτερο που μπορούσε να δώσει το απελευθερωτικό όραμα των ανθρώπων, οι επιθυμίες τους, οι πόνοι τους και οι χαρές τους, τα κλεφτά χαμόγελα και τα καυτά τους δάκρυα. Μείναμε στην ολιγάρκεια, μείναμε χαμένοι να διαλέξουμε χασάπη…
Αυτό είναι η ήττα μας, αυτό είναι το βάρος που θα πρέπει να ξετινάξουμε από τις πλάτες μας για να ξανασηκωθούμε. Να επανεφεύρουμε.
Ο ψυχρός πόλεμος δεν τελείωσε. Τα παιχνιδάκια του μανιχαϊσμού επαναλαμβάνονται με χίλιους διαφορετικούς τρόπους. Αυτός ο κόσμος γνωρίζει ότι δεν είναι ανεκτός, γνωρίζει πολύ καλά ότι οι άνθρωποι τον πολεμούν με 12.643 τρόπους, και έχοντας αυτή την γνώση επιδιώκει να είναι τουλάχιστον αναγκαίος. Επιδιώκει να γίνει τουλάχιστον αναγκαίος και να πείσει, να εκβιάσει τους ανθρώπους να αποδεχτούν, να παραδεχτούν αυτή την αναγκαιότητα. Κατά την διάρκεια του ψυχρού πολέμου, στη δύση το ζήτημα τίθεται στην εξής βάση: «απειλείστε από τον «κομμουνισμό» και ‘μεις θα σας προστατέψουμε». Εύκολα πείθεται κανείς όταν «κομμουνισμός» είναι η εσσδ. Και όταν την δεκαετία του ’70 εμφανίζεται το αντάρτικο πόλης, με πρώτο και καλύτερο παράδειγμα την ιταλία, το ερώτημα τέθηκε ακόμα σαφέστερα: «εμείς το Κράτος έχουμε τουλάχιστον έναν κοινό εχθρό με ‘σας τους πολίτες, την τρομοκρατία. Με άλλα λόγια έχουμε τουλάχιστον έναν λόγο ύπαρξης». Τα εκάστοτε Κράτη με αυτό τον τρόπο έπαιρναν την συναίνεση των πολιτών τους. Ειδικότερα, όσον αφορά την ιταλία, (όπου δυστυχώς δεν μπορούμε να περιγράψουμε την κοινωνική κατάσταση εκεί το ’70, παρά μόνο λέγοντας ότι από το ’69 και μετά η χώρα βρίσκονται στα πρόθυρα του εμφυλίου πολέμου), αυτό το ερώτημα ήταν αυτό που χτύπησε το εκεί κίνημα, με αυτό τον τρόπο εξασφαλίστηκε η συναίνεση των ιταλών πολιτών, που παραδέχτηκαν ότι όντως τελικά έχει έναν τουλάχιστο λόγο ύπαρξης το ιταλικό Κράτος.
Η φύση του μανιχαϊσμού, είναι να τοποθετεί τον ερωτώμενο σε ένα σκοτεινό σύμπαν ψευδούς συνείδησης, που σημασία δεν έχει ποια θα είναι η απάντηση αλλά η ίδια η διαδικασία της απάντησης. Ανάμεσα στο καλό και το κακό ότι και να επιλέξει κανείς ευνοεί την ύπαρξη και του αντιθέτου. Στο ερώτημα καλό ή κακό, είτε απαντώντας καλό είτε απαντώντας κακό, αποδέχεσαι μόνο ένα πράγμα τελικά, ότι υπάρχει καλό και κακό και τίποτα έξω από αυτά τα δύο… Στην τελική άλλωστε ο μανιχαϊσμός δεν είναι καν μανιχαϊσμός, και το ερώτημα του είναι σαφές: αποδέχεσαι ότι υπάρχει το καλό και το κακό; Δύο είναι οι απαντήσεις σε αυτό το ερώτημα: η πρώτη, το αποδέχομαι και είμαι είτε με το καλό είτε με το κακό, και η δεύτερη δεν το αποδέχομαι και άντε σε κανένα μοναστήρι με αυτές σας τις μαλακίες. Δυστυχώς και ευτυχώς υπάρχει μόνο ο άνθρωπος.
ΙΙ. Εφαρμοσμένη Ιδεολογία (Υποχρεωτικό μάθημα Δ’ Εξαμήνου)
Ας έρθουμε όμως στο σήμερα. Το χτύπημα στους δίδυμους πύργους, έθεσε μια παραλλαγή του παραπάνω ερωτήματος: υπάρχει τουλάχιστον ένας πολύ καλός λόγος που οι ΕΠΑ είναι αναγκαίες πάνω στον πλανήτη, η απειλή των φανατικών τρομοκρατών πολεμιστών του ισλάμ που θέλουν να μας κάνουν όλους μουσουλμάνους. Και για όσους διαφωνούν και δεν καταλαβαίνουν θα το θέσουμε πιο απλά: ή με μας ή με τους τρομοκράτες!
Αναφερθήκαμε παραπάνω σε δύο τουλάχιστον χρησιμότητες που έχει αυτός ο μανιχαϊσμός για την κοινωνική πραγματικότητα. Ο πρώτος είναι η απόκτηση της κοινωνικής συναίνεσης μέσω της αναγνώρισης ενός τουλάχιστον κοινού εχθρού και του Κράτους και των εκμεταλλευομένων. Ο δεύτερος είναι ο αποκλεισμός της οποιασδήποτε άλλης λύσης, της οποιασδήποτε άλλης προοπτικής. Και ο τρίτος να αποκλειστεί εξαρχής ότι οι τρομοκράτες είναι αυτοί που θέτουν τους μανιχαϊσμούς. Όταν το Κράτος των επα λέει ή με ‘μας ή με τους τρομοκράτες, λέει επίσης ότι οι τρομοκράτες είναι άλλοι και όχι οι επα, ή οποιοδήποτε Κράτος που επαναλαμβάνει αυτό το ερώτημα.
Ο καπιταλισμός πάνω στον πλανήτη δεν απειλείται πρακτικά (δηλ. κοινωνικά) και άμεσα πουθενά και από κανέναν. Τα αφεντικά όμως δεν είναι και μόνα τους πάνω σε αυτόν τον πλανήτη. Αυτό σημαίνει ότι οι εξουσίες όσο παντοδύναμες και να είναι, ενός βαθμού κοινωνική συναίνεση θα πρέπει να την έχουν, ή να την εξασφαλίσουν ή να την εκβιάσουν. Ακόμα και για να γίνει ένας πόλεμος οι άνθρωποι πρέπει να πειστούν ότι αυτός θα πρέπει να γίνει, διότι αν δεν πειστούν δεν θα πάνε να πολεμήσουν. Η διαφορά ίσως, μεταξύ απολυταρχικών καθεστώτων και δημοκρατικών είναι περισσότερο διαφορά κοινωνικής συναίνεσης. Τα πρώτα θέλουν λιγότερη γιατί αναπληρώνουν το υπόλοιπο με την βία, τα δεύτερα θέλουν περισσότερη και επίσης αναπληρώνουν το υπόλοιπο με την βία. Έχοντας μείνει μόνος του ο καπιταλισμός (χωρίς δηλ. ανταγωνιστή), αποφασίζει να εκδιπλώσει όλη την έκταση των δυνατοτήτων του. Να επεκταθεί, να φτάσει από τον πιο ψηλό ουρανό στο πιο ταπεινό κύτταρο, να αναπτυχθεί, να κατακτήσει τα πάντα. Με άλλα λόγια: ο ταξικός πόλεμος δεν έχει σταματήσει, συνεχίζεται αλλά η πρωτοβουλία των κινήσεων βρίσκεται σχεδόν αποκλειστικά στα χέρια των ιδιοκτητών αυτού του κόσμου. Κάθε υποχώρηση των ταξικών αντιπάλων του καπιταλισμού σημαίνει και επέκταση του ίδιου. Δεν υπάρχουν άδεια τετράγωνα στην σκακιέρα.
Σε παγκόσμιο επίπεδο τώρα, το υπό διαμόρφωση κλίμα μετά τις 11-9 είναι σαφές: η παγκόσμια κυριαρχία κατασκευάζει έναν ιδεολογικό αντίπαλο, και είναι αναγκασμένη να κατασκευάσει έναν τέτοιο για να αποκτήσει την συναίνεση, να την εκβιάσει. Διότι, ευτυχώς δεν μπορούν ακόμα να βγουν και να πουν: θα πολεμήσουμε το Ιράκ για τα πετρέλαια του. Όχι βέβαια πως αυτό δεν το γνωρίζουν ήδη οι πάντες, αλλά στο επίπεδο της κυρίαρχης ιδεολογίας θα έχουν πρόβλημα. Διότι άλλωστε δεν αρκεί να πειστούν μόνο οι αμερικάνοι πολίτες, αλλά θα πρέπει να υπάρχει και σε κάποιο βαθμό παγκόσμια συναίνεση για αυτόν τον πόλεμο. Έτσι λοιπόν πια, δεν μπορούν να κατηγορήσουν το ιράκ ότι συνεργάζεται με την εσσδ, για αυτό και το κατηγορούν ότι είναι τρομοκράτης και ενδεχόμενη απειλή για το ένδοξο αμερικανικό έθνος.
Επιπλέον, ενώ η εσσδ ήταν κάτι πολύ συγκεκριμένο και απτό, η τρομοκρατία είναι το ακριβώς αντίθετο. Και έχει και αυτό τα καλά του. Δίνει όλη την δυνατότητα σε αυτόν που έχει την δύναμη να ορίσει. Και φυσικά γνωρίζουμε ποιος έχει και την δύναμη του ορισμού… Έχουμε αναφερθεί στο παρελθόν μέσα από αυτό το έντυπο εκτεταμένα στο ζήτημα της τρομοκρατίας. Ας θυμηθούμε μόνο το εξής: ο χαρακτηρισμός «τρομοκράτης» σε ένα καθεστώς, σε ένα συλλογικό υποκείμενο δεν γίνεται μόνο για ιδεολογικούς λόγους (καμία ιδεολογία δεν βρίσκεται μόνο στα χαρτιά βέβαια…) αλλά έχει και μερικές πρακτικές συνέπειες… Πρώτα από όλα, δίνει την δυνατότητα μεγαλύτερης ελευθερίας κινήσεων σε αυτόν που πολεμάει την «τρομοκρατία», και ακόμα τοποθετεί σε χαμηλότερο επίπεδο τον τρομοκράτη. Είναι διαφορετικό δύο Κράτη να κηρύσσουν πόλεμο (που θα πρέπει να ακολουθούνται κάποιοι κανόνες και διεθνείς συμβάσεις που παρόλη την γελοιότητα της ισχύς τους έναν ρόλο στις διακρατικές σχέσεις τον έχουν, μικρό, μεγάλο, σημαντικό, ασήμαντο ανάλογα με την περίπτωση…), και διαφορετικό ένα κυρίαρχο Κράτος να πολεμά τρομοκράτες. Ρωτήστε τους αιχμάλωτους ταλιμπάν στο Γκουαντανάμο, κάτι περισσότερο θα ξέρουν…
III. Τοπικές Ιδεολογικές Εφαρμογές (Υποχρεωτικό Εργαστήριο Στ’ Εξαμήνου)
Ένα όμορφο ζεστό Σαββατόβραδο του Ιουνίου σκάει μία βόμβα στα χέρια κάποιου στο λιμάνι του Πειραιά…
Από τότε όσο όμορφα μπορεί να ήταν τα ζεστά βράδια του καλοκαιριού, έχασαν πια και την ελάχιστη αυτή ομορφιά τους. Αυτό που πριν ήταν υποψία τώρα έγινε βεβαιότητα. Δεν μας μιλάει πια κάθε βράδυ η αστυνομία στα δελτία ειδήσεων, απλούστατα επειδή τα δελτία ειδήσεων είναι αστυνομία.
Το μεγάλο μυστικό θέαμα που παίχτηκε το καλοκαίρι, και μετά από απαίτηση των τηλεθεατών θα παίζεται και όλο το χειμώνα, δεν διαφέρει και πολύ από αυτό που συμβαίνει σε παγκόσμιο πεδίο.
Η ιδεολογική χρήση της τρομοκρατίας έχει πολλές πτυχές, πέραν των όσων αναφέραμε παραπάνω και εκδηλώνεται σε ένα πλήθος σημείων και στην ελληνική περίπτωση: το αίσθημα ασφάλειας του πολίτη, η κοινωνική συναίνεση ενόψει και του πολέμου στο ιράκ, ολυμπιάδα, εξοστρακισμός και συκοφάντηση της ιδέας της επανάστασης, η κοινωνική ανοχή για τον χαφιέ. Διεξοδικά δεν έχουμε την δυνατότητα να αναφερθούμε σε αυτά, ωστόσο να σημειώσουμε μερικά πράγματα.
Προκαταρκτικά να σημειώσουμε όμως ότι στην Ελλάδα συνέβη το εξής: ο κόσμος δεν είχε πειστεί ότι κινδυνεύει από την «τρομοκρατία», φυσικά ακριβώς γιατί δεν κινδύνευε. Και ένα βασικό που επιχειρείται τώρα είναι να πειστεί για αυτό ακριβώς που δεν είχε πειστεί τόσον καιρό. Να πειστεί τουλάχιστον αναδρομικά. Να παραδεχτεί τουλάχιστον έστω και καθυστερημένα ότι έχει αυτός άδικο και το Κράτος δίκιο. Το ελληνικό Κράτος, θέλει να χτυπήσει παιχνιδιάρικα τον πολίτη του στο μάγουλο και να του πει: «Ατιμούτσικο, άλλη φορά να με πιστεύεις όταν σου λέω για τρομοκρατία.» Να κάνουμε μια αναγωγή; Αυτό που έγινε στις 11-9, δεν ήταν ίσως τίποτα παραπάνω από ένα καλό επιχείρημα στα χέρια του αμερικάνικου Κράτους. Το ίδιο ίσως να συμβαίνει και με την ελληνική 29-6. Ένα καλό επιχείρημα.
Το αίσθημα για την ασφάλεια του πολίτη μπαίνει για άλλη μια φορά στο προσκήνιο, και το ελληνικό Κράτος, ταυτόχρονα με την αλλαγή της εικόνας της αστυνομίας, επιχειρεί, αφού καλλιεργήσει αυτή την ψευδή αναγκαιότητα να το ικανοποιήσει… Σαν το γιατρό, που έχει το φάρμακο και κατασκευάζει την ασθένεια… Το ελληνικό Κράτος (που χαίρει της απόλυτης περιφρόνησης των πολιτών του βλ. «Μα είναι κράτος, αυτό που έχουμε;») επιχειρεί να πείσει πόσο καλός νταβάς είναι. Επίσης ενώ στην δεκαετία του ’90 ο σκληρός πυρήνας αυτού του αιτήματος ήταν η «εγκληματικότητα των μεταναστών» τώρα, που αυτοί έχουν «νομιμοποιηθεί» και ενταχθεί (δηλ. το κράτος έχει καταφέρει να ελέγξει ροές και ρεύματα), ο σκληρός πυρήνας αυτού του αιτήματος έχει καταστεί ο «αντιτρομοκρατικός» πόλεμος.
Παραπάνω αναφερθήκαμε στα περί κοινωνικής συναίνεσης, τα οποία ισχύουν και ένα προς ένα και για την ελληνική περίπτωση. Στην σημερινή συγκυρία τώρα, και ενόψει της επίθεσης στο ιράκ, το ελληνικό κράτος -μέσα στα πλαίσια και του διεθνούς κλίματος- θα εκβιάσει και αυτό την κοινωνική συναίνεση, προσπαθώντας επίσης, μέσα στα πλαίσια της εε να αποκομίσει και αυτό τα οφέλη από μια επίθεση στο ιράκ. Συμπληρωματικά, σαν μια μικρή μεταφορά του παγκόσμιου κλίματος, το ελληνικό Κράτος θέλει να μας πείσει ότι δεν είναι αυτό τρομοκράτης. Θέλει να κατακτήσει το δικαίωμα του ορισμού της τρομοκρατίας. Δικαίωμα, που de facto αποκλείει αυτόν που ορίζει από τον ορισμό.
Και να μην ξεχνάμε και την ολυμπιάδα, αυτή την «υπέροχη ευκαιρία» για πολλά πράγματα. Το σημαντικό σε αυτή την περίπτωση είναι ότι για ένα διάστημα, σίγουρα και κάποιο καιρό πριν, αλλά κυρίως κατά την διάρκεια των αγώνων θα υπάρξει ένας περιορισμός της όποιας «αστικής νομιμότητας», προκειμένου να διαφυλαχθεί η ασφάλεια και η εικόνα της χώρας. Και για αυτόν το λόγο, λοιπόν, θα πρέπει να εξασφαλιστεί ένα «ποσό» κοινωνικής συναίνεσης.
Ένα ακόμα σημείο, είναι το κλίμα κοινωνικής ανοχής προς τον χαφιεδισμό που καλλιεργείται. Κλίμα που δεν συνίσταται, στο ότι θα γίνουν όλοι χαφιέδες, ούτε οι χειρότεροι μπάτσοι δεν το θέλουν αυτό, αλλά πολύ περισσότερο στο ότι η φιγούρα του ρουφιάνου αρχίζει να γίνεται ανεκτή κοινωνικά…
Τέλος, επειδή πάντα είναι καλό να ξαναγράφονται έστω και οι υποσημειώσεις της ιστορίας, οι κύριοι ξαμόλησαν τους γραφιάδες τους. Μαθαίνουμε λοιπόν, ότι στην ιταλία το ‘70 υπήρχαν μόνο οι ΕΤ. Λογικό, τα κατειλημμένα εργοστάσια και οι μαζικές απαλλοτριώσεις καλό είναι να ξεχνιούνται. Ας μείνουμε να θυμόμαστε μερικές αμφιβόλου προέλευσης κάνες. Το ίδιο ισχύει και για την ελλάδα: το ’70 και το ’80, δεν υπήρξαν ποτέ. Το μόνο που υπήρξε ήταν η 17Ν. Δεν υπήρξαν ποτέ άγριες απεργίες και καταλήψεις. Λογικό να θέλουν οι κύριοι όλα αυτά να ξεχαστούν, το μόνο λογικό για ‘μας να τα ξαναθυμήσουμε και να τα ξαναθυμηθούμε.
Και έτσι λοιπόν μπαίνει το ερώτημα, ερώτημα επαναλαμβάνουμε ψευδές, την στιγμή που πρόκειται για το ίδιο πράγμα, η δημοκρατία τους είναι τρομοκρατική, και η τρομοκρατία τους δημοκρατική…
Ρωτούν λοιπόν οι κύριοι:Ή με την δημοκρατία ή με την τρομοκρατία…
ΙV. Ειδικά Ζητήματα Εφαρμοσμένης Ιδεολογίας (Προαιρετικό Ζ’ Εξαμήνου)
Παραπάνω αναφερθήκαμε διεξοδικά για την ουσία αυτού του ερωτήματος και την φύση του. Και ότι το σημαντικότερο είναι όταν μπαίνουν τέτοια ερωτήματα, όχι το τι θα διαλέξεις αλλά ότι θα διαλέξεις.
Το πρώτο λάθος εκ των πραγμάτων είναι ότι έγινε μια επιλογή. Και η επιλογή αυτή, άσχετα με το ποια ήταν, μόνο ενισχυτικά λειτούργησε για το ελληνικό Κράτος.
Το γιατί η αριστερά αντέδρασε όπως αντέδρασε, δεν μπορεί να απαντηθεί ικανοποιητικά μέσα σε λίγες γραμμές. Ωστόσο θα προσπαθήσουμε να θίξουμε κάποια ζητήματα. Το Κράτος δεν ζήτησε από την αριστερά εγγυήσεις νομιμότητας. Αυτές τις έχει ήδη εδώ και τουλάχιστον 60 χρόνια. Το Κράτος ζήτησε από την αριστερά το δικαίωμα να ορίζει αυτό το περιεχόμενο του όρου τρομοκράτης. Και η αριστερά του το έδωσε… Ψέλλισε εκεί κάτι διαμαρτυρίες για το ότι «οι ξένες μυστικές υπηρεσίες αλωνίζουν στην ελλάδα» και πρότεινε «να αφήσουμε τις αρχές μόνες τους να κάνουνε την δουλειά τους». Η στάση αυτή ήταν αναμενόμενη. Τα πράγματα βέβαια δεν πάνε πάντα καλά για τα επιτελεία της αριστερής καθοδήγησης. Και αυτό γιατί οι πιο δεξιές φράξιες του ελληνικού κράτους βρήκαν ευκαιρία να κατηγορήσουν την αριστερά για «ιδεολογική συγγένεια» και «ανοχή» σε σχέση με την «τρομοκρατία». Η αριστερά τσίμπησε και έδωσε την ευκαιρία στο Σημίτη να βγαίνει και να λέει «για λαθρεπιβάτες της αριστεράς» και «ότι είναι άδικο να χρεώνεται η πρακτική της 17Ν σε κάποια ιδεολογία». Το μεγάλο δόλωμα (τι δόλωμα δηλ. που αυτό ήταν δυναμίτης σε ενυδρείο) που τσίμπησαν οι κεντρικές επιτροπές του αριστερισμού, οι οποίες ενώ παίζουν και αυτές εντός της αστικής νομιμότητας, παράλληλα οφείλουν να διατηρούν μια επαναστατική φρασεολογία για να εγκλωβίζουν τον κόσμο που σέρνουν στα μαντριά τους, ήταν η «συκοφάντηση του αντιδικτατορικού αγώνα». Ο αγώνας δηλ. που στα βιβλία του κράτους έγινε για την εγκαθίδρυση της δημοκρατίας. Και είναι βέβαια τοις πάσι γνωστό ότι οι καλύτεροι δημοκράτες είναι οι αριστεροί. Και η κυβέρνηση πάλι να υπερασπίζεται τον αντιδικτατορικό αγώνα, αφού αυτός έχει χάσει το όποιο ουσιαστικό (δηλ. επαναστατικό) περιεχόμενο είχε, να ξυπνάει μέσα μας το αντιδεξιό σύνδρομο και η αστική δημοκρατία για μια ακόμα φορά να δικαιώνεται…
Το ποια και το τι είναι η αριστερά στην ελλάδα είναι μια μεγάλη κουβέντα που πρέπει κάποτε να ανοίξει. Ένα πρώτο που θα πρέπει κάποτε να ειπωθεί είναι το πόσο σταλινική είναι η ελληνική αριστερά. Ένα δεύτερο, να μια καλή δουλειά ιστορικού, είναι τα εγκλήματα που έχουν στην πλάτη τους αυτά τα καθάρματα και που έχουν ξεχαστεί. Θα το θέσουμε απλά: όπου δεν έφτανε το δεξιό παρακράτος, έφτανε το αριστερό. Η σταλινική τρομοκρατία έχει ένδοξες σελίδες στο ημερολόγιο της. Η 17Ν δεν είναι παρά απλά ένα όμορφο παιδί του ελληνικού σταλινισμού. Ούτε το πιο άσχημο, ούτε το πιο όμορφο και ούτε καν το πιο αιμοβόρο. Απλά και μόνο εξίσου αποτρόπαιο και εξίσου εχθρικό…
Από την άλλη ένα κομμάτι των αναρχικών επιμένει αστικοδημοκρατικά. Δεν θα σταθούμε βέβαια σε τακτικές και ρητορείες που θεωρούν τον Κουφοντίνα κοινωνικό επαναστάτη (στοιχειώδης σεμνότητα επιτάσσει αυτός ο χαρακτηρισμός να αφήνεται στην διακριτική ευχέρεια της ιστορίας), και ούτε στον λόγο και την πρακτική εκείνη που η μόνη του αιτία ύπαρξης είναι να «την σπάει» και να «τη λέει» στο Κράτος. Δείξαμε παραπάνω τι σημαίνει αυτή η επιλογή. Με το να επιδιώκεις όμως να αναγνωριστούν σαν πολιτικοί κρατούμενοι (γιατί δεν γράφεστε στην Διεθνή Αμνηστία;) οι της 17Ν, αγνοείς ότι όλοι οι κρατούμενοι είναι πολιτικοί, με το να επιδιώκεις δίκαιη δίκη, αγνοείς το τι είναι και τι δεν είναι αυτό το Κράτος και αυτή η αστική δικαιοσύνη, και τέλος με το να αγνοείς την κριτική και στην 17Ν επιδιώκεις να αγνοήσεις γενικά την κριτική (αυτή την πιο μισητή γυναίκα στην Ελλάδα τα τελευταία 234.333 χρόνια).
Να προσθέσουμε και το γεγονός ότι ο διάλογος του «χώρου» γίνεται μέσω της ελευθεροτυπίας και του indymedia;
Το μηδέν και το άπειρο (με σαφή προτίμηση στο άπειρο)
Η θέση μας είναι ξεκάθαρη: Αρνούμαστε να πάρουμε θέση στα ψευδοδιλλήματα που θέτει σήμερα η κυριαρχία, είτε από την ορθή είτε από την ανάποδη. Δεν αναγνωρίζουμε το Κράτος σαν αρμόδιο να του διατυπώσουμε τις προθέσεις μας, ούτε τι επιλογές κάνουμε. Προθέσεις και επιλογές άλλωστε από καιρό διατυπωμένες και όχι με αποδέκτη το Κράτος. Τα ζητήματα της βίας, και των μεθόδων που θα χρησιμοποιηθούν ή χρησιμοποιούνται είναι υπόθεση του ανταγωνιστικού κινήματος, και να τα θέσει και να τα λύσει. Σίγα μην δώσουμε και έγγραφη αναφορά στον Χρυσοχοίδη πως θα καταλύσουμε τους θεσμούς και θα εγκαθιδρύσουμε τα εργατικά συμβούλια…
Όμως οφείλουμε μια καταρχήν τοποθέτηση πάνω σε αυτά ακριβώς τα ζητήματα· αντιγράφουμε: «Οι εκρηκτικές ύλες που θα ανατινάξουν στον αέρα την εκμεταλλευτική κοινωνία έχουν αρχίσει ήδη να συσσωρεύονται στα θεμέλια της. Αυτές δεν είναι οι μπόμπες, η ατομική τρομοκρατία, οι απαγωγές αλλά η κριτική σκέψη, η αμφισβήτηση, η αυτονομία, η αποδέσμευση από την κηδεμονία της κομματικής και συνδικαλιστικής γραφειοκρατίας, η πνευματική χειραφέτηση από τις επίσημες και ανεπίσημες ιδεολογίες, από τις αυθεντίες και την πατριωτική μυθολογία.» Δεν έχει σημασία ποιος τα γράφει αυτά, απλά για να θυμούνται οι νέοι και να μαθαίνουν οι παλιοί να αναφέρουμε τον τόπο και το χρόνο. Ελλάδα 1978… Εκτίμηση μας είναι ότι από αυτό το σημείο και πέρα θα πρέπει να ξεκινήσει η συζήτηση.
Δύο ακόμα σημειώσεις:
Η επανάσταση δεν είναι νόμιμη ή παράνομη και ούτε υπάρχει ουδεμία περίπτωση να είναι είτε το ένα είτε το άλλο. Η επανάσταση ή είναι ή δεν είναι. Είναι άθλιο να επιδιώκεις να είσαι νόμιμος και είναι ηλίθιο να επιδιώκεις να είσαι παράνομος. Το πρώτο κριτήριο για την ανάπτυξη μιας δράσης θα πρέπει να είναι το αν προάγει ή όχι τον κοινωνικό ανταγωνισμό.
Αυτό που μας θέτει αντιμέτωπους με το ένοπλο είναι η λογική της πρωτοπορίας. Αυτή είναι η σπονδυλική στήλη που συνδέει τους Γιακωβίνους, τον Μπλανκί, τον Νετσάγεφ, τον Λένιν, τον Γκεβάρα, την RAF, τις Ερυθρές Ταξιαρχίες και την 17Ν. Αυτή την λογική πρέπει να την τσακίζουμε, όπου και αν την βρίσκουμε και όσο «αγαθές» και να είναι οι προθέσεις των υποκειμένων της. Είναι άλλο πράγμα το ένοπλο και άλλο πράγμα οι εκμεταλλευόμενοι που παίρνουν τα όπλα για να διεξάγουν εν ονόματι τους επαναστατικό αγώνα.
Στο ερώτημα τρομοκρατία ή δημοκρατία όμως, η απάντηση δεν έχει δοθεί ακόμα.
Οι καιροί είναι δύσκολοι… και δεν θα μας χαριστούν… ας μην τους χαριστούμε ούτε και ‘μεις…
Το σίγουρο είναι ένα. Με όλα αυτά τα σκοτεινά, αδιευκρίνιστα, περίεργα συμβάντα (πυροβολισμοί στο Περιστέρι, στον Προαστιακό, στην κλούβα των ΜΑΤ και τώρα στο υπουργείο Πολιτισμού), επιχειρείται ένα πράγμα καταρχήν η αναδόμηση του αισθήματος ασφαλείας (και του νταβατζή του που είναι φυσικά το κράτος) και η αναδόμηση του κύρους της ΕΛ.ΑΣ. Και τα δύο είχαν γίνει σκόνη από την εξέγερση του Δεκέμβρη. Και όχι τίποτα άλλο αλλά θα χρειαστούν πάρα πολύ αυτά στην εποχή κρίσης που έρχεται να κάτσει στο σβέρκο μας. Έχουμε μπροστά μας δύο τρόπους να τη βγάλουμε, ή με μπάτσους και lifestyle ή με αγώνες και διαδηλώσεις. Το παλιό καλό ερώτημα της συντρόφισσας Ρόζας: Σοσιαλισμός ή βαρβαρότητα.
Αυτό που θα επιχειρηθεί, αυτό που επιχειρείται ήδη είναι η ίδια διαδικασία που ξεκίνησε από το χτύπημα στους δίδυμους πύργους και ζήσαμε την ελληνική της εκδοχή με την 17Ν. Τα ίδια επιχειρήματα, τα ίδια λόγια, οι ίδιες λύσεις. Παρακάτω αντιγράφω κάποιο πολύ παλιο κείμενο από το Τραίνο στο οποίο συμμετείχα και αφορούν αυτές τις περιπτώσεις. Τα κείμενο είναι γραμμένο το 2002. Για όποιον θυμάται εκείνες τις εποχές, ήταν πολύ "δύσκολο" κείμενο.
Και για να το λήγω κάπως εδώ. Ένα είναι το "σκοτεινό και περίεργο" χτύπημα αυτών των ημερών: ΑΥΤΟ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΤΗΣ ΚΟΥΝΕΒΑ. Όλα τα υπόλοιπα "χτυπήματα" είναι πιο φωτεινά και από τον αυγουστιάτικο ήλιο στη Μακρόνησο. Είναι όλα του κράτους.
Το κείμενο έχει τίτλο Πρόγραμμα Σπουδών.
I. Παραγωγή και Επεξεργασία Ιδεολογίας (Υποχρεωτικό μάθημα Β’ Εξαμήνου)
Οι καιροί είναι δύσκολοι… και δεν θα μας χαριστούν…
Ο ψυχρός πόλεμος δεν έχει τελειώσει ακόμα, και μάλλον αργεί να τελειώσει. Η λογική που εγκαθιδρύθηκε πάνω στον πλανήτη αυτή την περίοδο, παραμένει. Καθαρή, διαυγής, δροσερή σαν τα λασπόνερα… Οι νικητές του ψυχρού πολέμου δεν ήταν τόσο οι επα, ή ο «ελεύθερος κόσμος» και ηττημένοι οι κομμουνιστές και ο «υπαρκτός σοσιαλισμός» τους. Αυτός ο οποίος νίκησε στον ψυχρό πόλεμο ήταν η διαίρεση του κόσμου σε καλό και κακό. Νίκησε ο μανιχαϊσμός, δηλ. η ιδεολογία. Το γνωστό εκείνο σύμπαν της αιώνιας πάλης του καλού και του κακού.
Στο σύμπαν του καλού και του κακού η ιδέα της επανάστασης και της αλλαγής αυτού του καρφωμένου κόσμου εξοστρακίζεται… Την στιγμή που εκβιαστικά τίθεται το ψυχροπολεμικό ερώτημα ή με τον «κομμουνισμό» ή με τον καπιταλισμό, τα κοινωνικά υποκείμενα εγκλωβίζονται. Εγκλωβίζονται πρώτα από όλα σε ένα τρόπο σκέψης. Εγκλωβίζονται σε μια πραγματικότητα όπου ο «κομμουνισμός» μάλλον δεν είναι καθόλου κομμουνισμός και όπου ο καπιταλισμός παραείναι καπιταλισμός. Εγκλωβίζονται στο «πραγματικό», στο εφικτό… Ικανοποιούνται με ψίχουλα… Την στιγμή που το ανέφικτο είναι ίσως η μόνη ανεκτή πατρίδα… Αποκλείστηκε το απελευθερωτικό πρόταγμα και μείναμε να γράφουμε ποιηματάκια για το Στάλιν… Γιατί αυτό ήταν το καλύτερο που μπορούσε να δώσει το απελευθερωτικό όραμα των ανθρώπων, οι επιθυμίες τους, οι πόνοι τους και οι χαρές τους, τα κλεφτά χαμόγελα και τα καυτά τους δάκρυα. Μείναμε στην ολιγάρκεια, μείναμε χαμένοι να διαλέξουμε χασάπη…
Αυτό είναι η ήττα μας, αυτό είναι το βάρος που θα πρέπει να ξετινάξουμε από τις πλάτες μας για να ξανασηκωθούμε. Να επανεφεύρουμε.
Ο ψυχρός πόλεμος δεν τελείωσε. Τα παιχνιδάκια του μανιχαϊσμού επαναλαμβάνονται με χίλιους διαφορετικούς τρόπους. Αυτός ο κόσμος γνωρίζει ότι δεν είναι ανεκτός, γνωρίζει πολύ καλά ότι οι άνθρωποι τον πολεμούν με 12.643 τρόπους, και έχοντας αυτή την γνώση επιδιώκει να είναι τουλάχιστον αναγκαίος. Επιδιώκει να γίνει τουλάχιστον αναγκαίος και να πείσει, να εκβιάσει τους ανθρώπους να αποδεχτούν, να παραδεχτούν αυτή την αναγκαιότητα. Κατά την διάρκεια του ψυχρού πολέμου, στη δύση το ζήτημα τίθεται στην εξής βάση: «απειλείστε από τον «κομμουνισμό» και ‘μεις θα σας προστατέψουμε». Εύκολα πείθεται κανείς όταν «κομμουνισμός» είναι η εσσδ. Και όταν την δεκαετία του ’70 εμφανίζεται το αντάρτικο πόλης, με πρώτο και καλύτερο παράδειγμα την ιταλία, το ερώτημα τέθηκε ακόμα σαφέστερα: «εμείς το Κράτος έχουμε τουλάχιστον έναν κοινό εχθρό με ‘σας τους πολίτες, την τρομοκρατία. Με άλλα λόγια έχουμε τουλάχιστον έναν λόγο ύπαρξης». Τα εκάστοτε Κράτη με αυτό τον τρόπο έπαιρναν την συναίνεση των πολιτών τους. Ειδικότερα, όσον αφορά την ιταλία, (όπου δυστυχώς δεν μπορούμε να περιγράψουμε την κοινωνική κατάσταση εκεί το ’70, παρά μόνο λέγοντας ότι από το ’69 και μετά η χώρα βρίσκονται στα πρόθυρα του εμφυλίου πολέμου), αυτό το ερώτημα ήταν αυτό που χτύπησε το εκεί κίνημα, με αυτό τον τρόπο εξασφαλίστηκε η συναίνεση των ιταλών πολιτών, που παραδέχτηκαν ότι όντως τελικά έχει έναν τουλάχιστο λόγο ύπαρξης το ιταλικό Κράτος.
Η φύση του μανιχαϊσμού, είναι να τοποθετεί τον ερωτώμενο σε ένα σκοτεινό σύμπαν ψευδούς συνείδησης, που σημασία δεν έχει ποια θα είναι η απάντηση αλλά η ίδια η διαδικασία της απάντησης. Ανάμεσα στο καλό και το κακό ότι και να επιλέξει κανείς ευνοεί την ύπαρξη και του αντιθέτου. Στο ερώτημα καλό ή κακό, είτε απαντώντας καλό είτε απαντώντας κακό, αποδέχεσαι μόνο ένα πράγμα τελικά, ότι υπάρχει καλό και κακό και τίποτα έξω από αυτά τα δύο… Στην τελική άλλωστε ο μανιχαϊσμός δεν είναι καν μανιχαϊσμός, και το ερώτημα του είναι σαφές: αποδέχεσαι ότι υπάρχει το καλό και το κακό; Δύο είναι οι απαντήσεις σε αυτό το ερώτημα: η πρώτη, το αποδέχομαι και είμαι είτε με το καλό είτε με το κακό, και η δεύτερη δεν το αποδέχομαι και άντε σε κανένα μοναστήρι με αυτές σας τις μαλακίες. Δυστυχώς και ευτυχώς υπάρχει μόνο ο άνθρωπος.
ΙΙ. Εφαρμοσμένη Ιδεολογία (Υποχρεωτικό μάθημα Δ’ Εξαμήνου)
Ας έρθουμε όμως στο σήμερα. Το χτύπημα στους δίδυμους πύργους, έθεσε μια παραλλαγή του παραπάνω ερωτήματος: υπάρχει τουλάχιστον ένας πολύ καλός λόγος που οι ΕΠΑ είναι αναγκαίες πάνω στον πλανήτη, η απειλή των φανατικών τρομοκρατών πολεμιστών του ισλάμ που θέλουν να μας κάνουν όλους μουσουλμάνους. Και για όσους διαφωνούν και δεν καταλαβαίνουν θα το θέσουμε πιο απλά: ή με μας ή με τους τρομοκράτες!
Αναφερθήκαμε παραπάνω σε δύο τουλάχιστον χρησιμότητες που έχει αυτός ο μανιχαϊσμός για την κοινωνική πραγματικότητα. Ο πρώτος είναι η απόκτηση της κοινωνικής συναίνεσης μέσω της αναγνώρισης ενός τουλάχιστον κοινού εχθρού και του Κράτους και των εκμεταλλευομένων. Ο δεύτερος είναι ο αποκλεισμός της οποιασδήποτε άλλης λύσης, της οποιασδήποτε άλλης προοπτικής. Και ο τρίτος να αποκλειστεί εξαρχής ότι οι τρομοκράτες είναι αυτοί που θέτουν τους μανιχαϊσμούς. Όταν το Κράτος των επα λέει ή με ‘μας ή με τους τρομοκράτες, λέει επίσης ότι οι τρομοκράτες είναι άλλοι και όχι οι επα, ή οποιοδήποτε Κράτος που επαναλαμβάνει αυτό το ερώτημα.
Ο καπιταλισμός πάνω στον πλανήτη δεν απειλείται πρακτικά (δηλ. κοινωνικά) και άμεσα πουθενά και από κανέναν. Τα αφεντικά όμως δεν είναι και μόνα τους πάνω σε αυτόν τον πλανήτη. Αυτό σημαίνει ότι οι εξουσίες όσο παντοδύναμες και να είναι, ενός βαθμού κοινωνική συναίνεση θα πρέπει να την έχουν, ή να την εξασφαλίσουν ή να την εκβιάσουν. Ακόμα και για να γίνει ένας πόλεμος οι άνθρωποι πρέπει να πειστούν ότι αυτός θα πρέπει να γίνει, διότι αν δεν πειστούν δεν θα πάνε να πολεμήσουν. Η διαφορά ίσως, μεταξύ απολυταρχικών καθεστώτων και δημοκρατικών είναι περισσότερο διαφορά κοινωνικής συναίνεσης. Τα πρώτα θέλουν λιγότερη γιατί αναπληρώνουν το υπόλοιπο με την βία, τα δεύτερα θέλουν περισσότερη και επίσης αναπληρώνουν το υπόλοιπο με την βία. Έχοντας μείνει μόνος του ο καπιταλισμός (χωρίς δηλ. ανταγωνιστή), αποφασίζει να εκδιπλώσει όλη την έκταση των δυνατοτήτων του. Να επεκταθεί, να φτάσει από τον πιο ψηλό ουρανό στο πιο ταπεινό κύτταρο, να αναπτυχθεί, να κατακτήσει τα πάντα. Με άλλα λόγια: ο ταξικός πόλεμος δεν έχει σταματήσει, συνεχίζεται αλλά η πρωτοβουλία των κινήσεων βρίσκεται σχεδόν αποκλειστικά στα χέρια των ιδιοκτητών αυτού του κόσμου. Κάθε υποχώρηση των ταξικών αντιπάλων του καπιταλισμού σημαίνει και επέκταση του ίδιου. Δεν υπάρχουν άδεια τετράγωνα στην σκακιέρα.
Σε παγκόσμιο επίπεδο τώρα, το υπό διαμόρφωση κλίμα μετά τις 11-9 είναι σαφές: η παγκόσμια κυριαρχία κατασκευάζει έναν ιδεολογικό αντίπαλο, και είναι αναγκασμένη να κατασκευάσει έναν τέτοιο για να αποκτήσει την συναίνεση, να την εκβιάσει. Διότι, ευτυχώς δεν μπορούν ακόμα να βγουν και να πουν: θα πολεμήσουμε το Ιράκ για τα πετρέλαια του. Όχι βέβαια πως αυτό δεν το γνωρίζουν ήδη οι πάντες, αλλά στο επίπεδο της κυρίαρχης ιδεολογίας θα έχουν πρόβλημα. Διότι άλλωστε δεν αρκεί να πειστούν μόνο οι αμερικάνοι πολίτες, αλλά θα πρέπει να υπάρχει και σε κάποιο βαθμό παγκόσμια συναίνεση για αυτόν τον πόλεμο. Έτσι λοιπόν πια, δεν μπορούν να κατηγορήσουν το ιράκ ότι συνεργάζεται με την εσσδ, για αυτό και το κατηγορούν ότι είναι τρομοκράτης και ενδεχόμενη απειλή για το ένδοξο αμερικανικό έθνος.
Επιπλέον, ενώ η εσσδ ήταν κάτι πολύ συγκεκριμένο και απτό, η τρομοκρατία είναι το ακριβώς αντίθετο. Και έχει και αυτό τα καλά του. Δίνει όλη την δυνατότητα σε αυτόν που έχει την δύναμη να ορίσει. Και φυσικά γνωρίζουμε ποιος έχει και την δύναμη του ορισμού… Έχουμε αναφερθεί στο παρελθόν μέσα από αυτό το έντυπο εκτεταμένα στο ζήτημα της τρομοκρατίας. Ας θυμηθούμε μόνο το εξής: ο χαρακτηρισμός «τρομοκράτης» σε ένα καθεστώς, σε ένα συλλογικό υποκείμενο δεν γίνεται μόνο για ιδεολογικούς λόγους (καμία ιδεολογία δεν βρίσκεται μόνο στα χαρτιά βέβαια…) αλλά έχει και μερικές πρακτικές συνέπειες… Πρώτα από όλα, δίνει την δυνατότητα μεγαλύτερης ελευθερίας κινήσεων σε αυτόν που πολεμάει την «τρομοκρατία», και ακόμα τοποθετεί σε χαμηλότερο επίπεδο τον τρομοκράτη. Είναι διαφορετικό δύο Κράτη να κηρύσσουν πόλεμο (που θα πρέπει να ακολουθούνται κάποιοι κανόνες και διεθνείς συμβάσεις που παρόλη την γελοιότητα της ισχύς τους έναν ρόλο στις διακρατικές σχέσεις τον έχουν, μικρό, μεγάλο, σημαντικό, ασήμαντο ανάλογα με την περίπτωση…), και διαφορετικό ένα κυρίαρχο Κράτος να πολεμά τρομοκράτες. Ρωτήστε τους αιχμάλωτους ταλιμπάν στο Γκουαντανάμο, κάτι περισσότερο θα ξέρουν…
III. Τοπικές Ιδεολογικές Εφαρμογές (Υποχρεωτικό Εργαστήριο Στ’ Εξαμήνου)
Ένα όμορφο ζεστό Σαββατόβραδο του Ιουνίου σκάει μία βόμβα στα χέρια κάποιου στο λιμάνι του Πειραιά…
Από τότε όσο όμορφα μπορεί να ήταν τα ζεστά βράδια του καλοκαιριού, έχασαν πια και την ελάχιστη αυτή ομορφιά τους. Αυτό που πριν ήταν υποψία τώρα έγινε βεβαιότητα. Δεν μας μιλάει πια κάθε βράδυ η αστυνομία στα δελτία ειδήσεων, απλούστατα επειδή τα δελτία ειδήσεων είναι αστυνομία.
Το μεγάλο μυστικό θέαμα που παίχτηκε το καλοκαίρι, και μετά από απαίτηση των τηλεθεατών θα παίζεται και όλο το χειμώνα, δεν διαφέρει και πολύ από αυτό που συμβαίνει σε παγκόσμιο πεδίο.
Η ιδεολογική χρήση της τρομοκρατίας έχει πολλές πτυχές, πέραν των όσων αναφέραμε παραπάνω και εκδηλώνεται σε ένα πλήθος σημείων και στην ελληνική περίπτωση: το αίσθημα ασφάλειας του πολίτη, η κοινωνική συναίνεση ενόψει και του πολέμου στο ιράκ, ολυμπιάδα, εξοστρακισμός και συκοφάντηση της ιδέας της επανάστασης, η κοινωνική ανοχή για τον χαφιέ. Διεξοδικά δεν έχουμε την δυνατότητα να αναφερθούμε σε αυτά, ωστόσο να σημειώσουμε μερικά πράγματα.
Προκαταρκτικά να σημειώσουμε όμως ότι στην Ελλάδα συνέβη το εξής: ο κόσμος δεν είχε πειστεί ότι κινδυνεύει από την «τρομοκρατία», φυσικά ακριβώς γιατί δεν κινδύνευε. Και ένα βασικό που επιχειρείται τώρα είναι να πειστεί για αυτό ακριβώς που δεν είχε πειστεί τόσον καιρό. Να πειστεί τουλάχιστον αναδρομικά. Να παραδεχτεί τουλάχιστον έστω και καθυστερημένα ότι έχει αυτός άδικο και το Κράτος δίκιο. Το ελληνικό Κράτος, θέλει να χτυπήσει παιχνιδιάρικα τον πολίτη του στο μάγουλο και να του πει: «Ατιμούτσικο, άλλη φορά να με πιστεύεις όταν σου λέω για τρομοκρατία.» Να κάνουμε μια αναγωγή; Αυτό που έγινε στις 11-9, δεν ήταν ίσως τίποτα παραπάνω από ένα καλό επιχείρημα στα χέρια του αμερικάνικου Κράτους. Το ίδιο ίσως να συμβαίνει και με την ελληνική 29-6. Ένα καλό επιχείρημα.
Το αίσθημα για την ασφάλεια του πολίτη μπαίνει για άλλη μια φορά στο προσκήνιο, και το ελληνικό Κράτος, ταυτόχρονα με την αλλαγή της εικόνας της αστυνομίας, επιχειρεί, αφού καλλιεργήσει αυτή την ψευδή αναγκαιότητα να το ικανοποιήσει… Σαν το γιατρό, που έχει το φάρμακο και κατασκευάζει την ασθένεια… Το ελληνικό Κράτος (που χαίρει της απόλυτης περιφρόνησης των πολιτών του βλ. «Μα είναι κράτος, αυτό που έχουμε;») επιχειρεί να πείσει πόσο καλός νταβάς είναι. Επίσης ενώ στην δεκαετία του ’90 ο σκληρός πυρήνας αυτού του αιτήματος ήταν η «εγκληματικότητα των μεταναστών» τώρα, που αυτοί έχουν «νομιμοποιηθεί» και ενταχθεί (δηλ. το κράτος έχει καταφέρει να ελέγξει ροές και ρεύματα), ο σκληρός πυρήνας αυτού του αιτήματος έχει καταστεί ο «αντιτρομοκρατικός» πόλεμος.
Παραπάνω αναφερθήκαμε στα περί κοινωνικής συναίνεσης, τα οποία ισχύουν και ένα προς ένα και για την ελληνική περίπτωση. Στην σημερινή συγκυρία τώρα, και ενόψει της επίθεσης στο ιράκ, το ελληνικό κράτος -μέσα στα πλαίσια και του διεθνούς κλίματος- θα εκβιάσει και αυτό την κοινωνική συναίνεση, προσπαθώντας επίσης, μέσα στα πλαίσια της εε να αποκομίσει και αυτό τα οφέλη από μια επίθεση στο ιράκ. Συμπληρωματικά, σαν μια μικρή μεταφορά του παγκόσμιου κλίματος, το ελληνικό Κράτος θέλει να μας πείσει ότι δεν είναι αυτό τρομοκράτης. Θέλει να κατακτήσει το δικαίωμα του ορισμού της τρομοκρατίας. Δικαίωμα, που de facto αποκλείει αυτόν που ορίζει από τον ορισμό.
Και να μην ξεχνάμε και την ολυμπιάδα, αυτή την «υπέροχη ευκαιρία» για πολλά πράγματα. Το σημαντικό σε αυτή την περίπτωση είναι ότι για ένα διάστημα, σίγουρα και κάποιο καιρό πριν, αλλά κυρίως κατά την διάρκεια των αγώνων θα υπάρξει ένας περιορισμός της όποιας «αστικής νομιμότητας», προκειμένου να διαφυλαχθεί η ασφάλεια και η εικόνα της χώρας. Και για αυτόν το λόγο, λοιπόν, θα πρέπει να εξασφαλιστεί ένα «ποσό» κοινωνικής συναίνεσης.
Ένα ακόμα σημείο, είναι το κλίμα κοινωνικής ανοχής προς τον χαφιεδισμό που καλλιεργείται. Κλίμα που δεν συνίσταται, στο ότι θα γίνουν όλοι χαφιέδες, ούτε οι χειρότεροι μπάτσοι δεν το θέλουν αυτό, αλλά πολύ περισσότερο στο ότι η φιγούρα του ρουφιάνου αρχίζει να γίνεται ανεκτή κοινωνικά…
Τέλος, επειδή πάντα είναι καλό να ξαναγράφονται έστω και οι υποσημειώσεις της ιστορίας, οι κύριοι ξαμόλησαν τους γραφιάδες τους. Μαθαίνουμε λοιπόν, ότι στην ιταλία το ‘70 υπήρχαν μόνο οι ΕΤ. Λογικό, τα κατειλημμένα εργοστάσια και οι μαζικές απαλλοτριώσεις καλό είναι να ξεχνιούνται. Ας μείνουμε να θυμόμαστε μερικές αμφιβόλου προέλευσης κάνες. Το ίδιο ισχύει και για την ελλάδα: το ’70 και το ’80, δεν υπήρξαν ποτέ. Το μόνο που υπήρξε ήταν η 17Ν. Δεν υπήρξαν ποτέ άγριες απεργίες και καταλήψεις. Λογικό να θέλουν οι κύριοι όλα αυτά να ξεχαστούν, το μόνο λογικό για ‘μας να τα ξαναθυμήσουμε και να τα ξαναθυμηθούμε.
Και έτσι λοιπόν μπαίνει το ερώτημα, ερώτημα επαναλαμβάνουμε ψευδές, την στιγμή που πρόκειται για το ίδιο πράγμα, η δημοκρατία τους είναι τρομοκρατική, και η τρομοκρατία τους δημοκρατική…
Ρωτούν λοιπόν οι κύριοι:Ή με την δημοκρατία ή με την τρομοκρατία…
ΙV. Ειδικά Ζητήματα Εφαρμοσμένης Ιδεολογίας (Προαιρετικό Ζ’ Εξαμήνου)
Παραπάνω αναφερθήκαμε διεξοδικά για την ουσία αυτού του ερωτήματος και την φύση του. Και ότι το σημαντικότερο είναι όταν μπαίνουν τέτοια ερωτήματα, όχι το τι θα διαλέξεις αλλά ότι θα διαλέξεις.
Το πρώτο λάθος εκ των πραγμάτων είναι ότι έγινε μια επιλογή. Και η επιλογή αυτή, άσχετα με το ποια ήταν, μόνο ενισχυτικά λειτούργησε για το ελληνικό Κράτος.
Το γιατί η αριστερά αντέδρασε όπως αντέδρασε, δεν μπορεί να απαντηθεί ικανοποιητικά μέσα σε λίγες γραμμές. Ωστόσο θα προσπαθήσουμε να θίξουμε κάποια ζητήματα. Το Κράτος δεν ζήτησε από την αριστερά εγγυήσεις νομιμότητας. Αυτές τις έχει ήδη εδώ και τουλάχιστον 60 χρόνια. Το Κράτος ζήτησε από την αριστερά το δικαίωμα να ορίζει αυτό το περιεχόμενο του όρου τρομοκράτης. Και η αριστερά του το έδωσε… Ψέλλισε εκεί κάτι διαμαρτυρίες για το ότι «οι ξένες μυστικές υπηρεσίες αλωνίζουν στην ελλάδα» και πρότεινε «να αφήσουμε τις αρχές μόνες τους να κάνουνε την δουλειά τους». Η στάση αυτή ήταν αναμενόμενη. Τα πράγματα βέβαια δεν πάνε πάντα καλά για τα επιτελεία της αριστερής καθοδήγησης. Και αυτό γιατί οι πιο δεξιές φράξιες του ελληνικού κράτους βρήκαν ευκαιρία να κατηγορήσουν την αριστερά για «ιδεολογική συγγένεια» και «ανοχή» σε σχέση με την «τρομοκρατία». Η αριστερά τσίμπησε και έδωσε την ευκαιρία στο Σημίτη να βγαίνει και να λέει «για λαθρεπιβάτες της αριστεράς» και «ότι είναι άδικο να χρεώνεται η πρακτική της 17Ν σε κάποια ιδεολογία». Το μεγάλο δόλωμα (τι δόλωμα δηλ. που αυτό ήταν δυναμίτης σε ενυδρείο) που τσίμπησαν οι κεντρικές επιτροπές του αριστερισμού, οι οποίες ενώ παίζουν και αυτές εντός της αστικής νομιμότητας, παράλληλα οφείλουν να διατηρούν μια επαναστατική φρασεολογία για να εγκλωβίζουν τον κόσμο που σέρνουν στα μαντριά τους, ήταν η «συκοφάντηση του αντιδικτατορικού αγώνα». Ο αγώνας δηλ. που στα βιβλία του κράτους έγινε για την εγκαθίδρυση της δημοκρατίας. Και είναι βέβαια τοις πάσι γνωστό ότι οι καλύτεροι δημοκράτες είναι οι αριστεροί. Και η κυβέρνηση πάλι να υπερασπίζεται τον αντιδικτατορικό αγώνα, αφού αυτός έχει χάσει το όποιο ουσιαστικό (δηλ. επαναστατικό) περιεχόμενο είχε, να ξυπνάει μέσα μας το αντιδεξιό σύνδρομο και η αστική δημοκρατία για μια ακόμα φορά να δικαιώνεται…
Το ποια και το τι είναι η αριστερά στην ελλάδα είναι μια μεγάλη κουβέντα που πρέπει κάποτε να ανοίξει. Ένα πρώτο που θα πρέπει κάποτε να ειπωθεί είναι το πόσο σταλινική είναι η ελληνική αριστερά. Ένα δεύτερο, να μια καλή δουλειά ιστορικού, είναι τα εγκλήματα που έχουν στην πλάτη τους αυτά τα καθάρματα και που έχουν ξεχαστεί. Θα το θέσουμε απλά: όπου δεν έφτανε το δεξιό παρακράτος, έφτανε το αριστερό. Η σταλινική τρομοκρατία έχει ένδοξες σελίδες στο ημερολόγιο της. Η 17Ν δεν είναι παρά απλά ένα όμορφο παιδί του ελληνικού σταλινισμού. Ούτε το πιο άσχημο, ούτε το πιο όμορφο και ούτε καν το πιο αιμοβόρο. Απλά και μόνο εξίσου αποτρόπαιο και εξίσου εχθρικό…
Από την άλλη ένα κομμάτι των αναρχικών επιμένει αστικοδημοκρατικά. Δεν θα σταθούμε βέβαια σε τακτικές και ρητορείες που θεωρούν τον Κουφοντίνα κοινωνικό επαναστάτη (στοιχειώδης σεμνότητα επιτάσσει αυτός ο χαρακτηρισμός να αφήνεται στην διακριτική ευχέρεια της ιστορίας), και ούτε στον λόγο και την πρακτική εκείνη που η μόνη του αιτία ύπαρξης είναι να «την σπάει» και να «τη λέει» στο Κράτος. Δείξαμε παραπάνω τι σημαίνει αυτή η επιλογή. Με το να επιδιώκεις όμως να αναγνωριστούν σαν πολιτικοί κρατούμενοι (γιατί δεν γράφεστε στην Διεθνή Αμνηστία;) οι της 17Ν, αγνοείς ότι όλοι οι κρατούμενοι είναι πολιτικοί, με το να επιδιώκεις δίκαιη δίκη, αγνοείς το τι είναι και τι δεν είναι αυτό το Κράτος και αυτή η αστική δικαιοσύνη, και τέλος με το να αγνοείς την κριτική και στην 17Ν επιδιώκεις να αγνοήσεις γενικά την κριτική (αυτή την πιο μισητή γυναίκα στην Ελλάδα τα τελευταία 234.333 χρόνια).
Να προσθέσουμε και το γεγονός ότι ο διάλογος του «χώρου» γίνεται μέσω της ελευθεροτυπίας και του indymedia;
Το μηδέν και το άπειρο (με σαφή προτίμηση στο άπειρο)
Η θέση μας είναι ξεκάθαρη: Αρνούμαστε να πάρουμε θέση στα ψευδοδιλλήματα που θέτει σήμερα η κυριαρχία, είτε από την ορθή είτε από την ανάποδη. Δεν αναγνωρίζουμε το Κράτος σαν αρμόδιο να του διατυπώσουμε τις προθέσεις μας, ούτε τι επιλογές κάνουμε. Προθέσεις και επιλογές άλλωστε από καιρό διατυπωμένες και όχι με αποδέκτη το Κράτος. Τα ζητήματα της βίας, και των μεθόδων που θα χρησιμοποιηθούν ή χρησιμοποιούνται είναι υπόθεση του ανταγωνιστικού κινήματος, και να τα θέσει και να τα λύσει. Σίγα μην δώσουμε και έγγραφη αναφορά στον Χρυσοχοίδη πως θα καταλύσουμε τους θεσμούς και θα εγκαθιδρύσουμε τα εργατικά συμβούλια…
Όμως οφείλουμε μια καταρχήν τοποθέτηση πάνω σε αυτά ακριβώς τα ζητήματα· αντιγράφουμε: «Οι εκρηκτικές ύλες που θα ανατινάξουν στον αέρα την εκμεταλλευτική κοινωνία έχουν αρχίσει ήδη να συσσωρεύονται στα θεμέλια της. Αυτές δεν είναι οι μπόμπες, η ατομική τρομοκρατία, οι απαγωγές αλλά η κριτική σκέψη, η αμφισβήτηση, η αυτονομία, η αποδέσμευση από την κηδεμονία της κομματικής και συνδικαλιστικής γραφειοκρατίας, η πνευματική χειραφέτηση από τις επίσημες και ανεπίσημες ιδεολογίες, από τις αυθεντίες και την πατριωτική μυθολογία.» Δεν έχει σημασία ποιος τα γράφει αυτά, απλά για να θυμούνται οι νέοι και να μαθαίνουν οι παλιοί να αναφέρουμε τον τόπο και το χρόνο. Ελλάδα 1978… Εκτίμηση μας είναι ότι από αυτό το σημείο και πέρα θα πρέπει να ξεκινήσει η συζήτηση.
Δύο ακόμα σημειώσεις:
Η επανάσταση δεν είναι νόμιμη ή παράνομη και ούτε υπάρχει ουδεμία περίπτωση να είναι είτε το ένα είτε το άλλο. Η επανάσταση ή είναι ή δεν είναι. Είναι άθλιο να επιδιώκεις να είσαι νόμιμος και είναι ηλίθιο να επιδιώκεις να είσαι παράνομος. Το πρώτο κριτήριο για την ανάπτυξη μιας δράσης θα πρέπει να είναι το αν προάγει ή όχι τον κοινωνικό ανταγωνισμό.
Αυτό που μας θέτει αντιμέτωπους με το ένοπλο είναι η λογική της πρωτοπορίας. Αυτή είναι η σπονδυλική στήλη που συνδέει τους Γιακωβίνους, τον Μπλανκί, τον Νετσάγεφ, τον Λένιν, τον Γκεβάρα, την RAF, τις Ερυθρές Ταξιαρχίες και την 17Ν. Αυτή την λογική πρέπει να την τσακίζουμε, όπου και αν την βρίσκουμε και όσο «αγαθές» και να είναι οι προθέσεις των υποκειμένων της. Είναι άλλο πράγμα το ένοπλο και άλλο πράγμα οι εκμεταλλευόμενοι που παίρνουν τα όπλα για να διεξάγουν εν ονόματι τους επαναστατικό αγώνα.
Στο ερώτημα τρομοκρατία ή δημοκρατία όμως, η απάντηση δεν έχει δοθεί ακόμα.
Οι καιροί είναι δύσκολοι… και δεν θα μας χαριστούν… ας μην τους χαριστούμε ούτε και ‘μεις…
Κατηγορία: Αναδημοσιεύσεις, Αναλύσεις
1 Comment:
Νεότερη ανάρτηση Παλαιότερη Ανάρτηση Αρχική σελίδα
Subscribe to:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
απο την αλλη, αν είναι ο λάκος σου πολύ βαθύς, χρέος με τα χέρια σου να σηκωθείς κλπ κλπ